wtorek, 1 września 2015

Dzień Zwycięstwa

Poszłam sobie wczoraj na spacer do mojego "osiedlowego warzywniaka" (jak może pamiętacie, nazwę tę stosuję w odniesieniu do najbliższego centrum handlowego) i jakoś tak w połowie drogi zorientowałam się, że na ulicach dziwnie przybyło flag Turcji i portretów Atatürka. Same w sobie flagi (a tym bardziej portrety Ojca Narodu) nie są tutaj niczym dziwnym, jednak ich nagromadzenie wydało mi się jakby nieco większe niż zwykle. Przy pomocy kilku szybkich "telefonów do przyjaciela" odkryłam, że właśnie świętowany jest Dzień Zwycięstwa (Zafer Bayramı). Gorzej było z precyzyjnym ustaleniem, o jakie konkretnie zwycięstwo chodzi i dopiero po powrocie do domu i odpaleniu internetu udało mi się wzbogacić wiedzę o potrzebne szczegóły.


Osiedlowy warzywniak odświętnie udekorowany


Okazuje się, że Zafer Bayramı obchodzi się 30 sierpnia na pamiatkę dnia, w którym wygraną Turków zakończyła się bitwa pod Dumlupınar między wojskami tureckimi i greckimi (26-30 sierpnia 1922). To wydarzenie dało stronie tureckiej decydującą przewagę w całej Wojnie o Niepodległość (1919-1923) i dlatego uznane zostało za dzień warty świętowania. Dlatego 30 sierpnia zamknięte sa w Turcji wszystkie publiczne instytucje (w tym roku niestety mieli pecha bo święto wypadło w niedzielę), wywieszane są flagi i portrety Ojca Turków, a także organizuje się parady i promocje w szkołach wojskowych.



Flagi i portrety Ojca Narodu są tego dnia obowiązkowe



Flaga im większa tym lepsza

A co powiecie na takie oznaki uwielbienia?
Naklejki do zakupienia w każdym sklepie papierniczym






















Niestety jeśli o mnie chodzi, to przegapiłam uroczyste obchody pod mauzoleum Atatürka, natomiast obejrzałam sobie mini-paradę i koncert orkiestry dętej w moim osiedlowym warzywniaku. Zawsze to coś :)











4 komentarze:

  1. A właśnie miałem do ciebie pisać w tej sprawie, bo w niedzielę przypadkowo znalazłem turecki kanał telewizyjny i była transmisja parady z Ankary, ale to niestety nie było chyba pod mauzoleum, chociaż nie jestem pewny. Tak samo po paradzie w wiadomościach w prawym górnym rogu była twarz Atatürka i turecka flaga. Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O proszę, nie wiedziałam nawet, że byłą transmisja tych obchodów. Cieszę się, że mogłam trochę podpowiedzieć w kwestii ich znaczenia :) Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Nie dość, że urodziłam się własnie 30 sierpnia to jeszcze mam na imię Wiktoria ( co w łacinie oznacza zwycięstwo) :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Imię piękne a data łatwa do zapamiętania, zatem tylko się cieszyć :)

      Usuń

Najpopularniejsze posty na blogu